Funkce čtyřtaktu
1. takt, sání (I)
Sací ventil je otevřený, výfukový je zavřený. Píst se pohybuje z horní úvrati do dolní a nasává do válce čerstvou náplň. Ve válci je podtlak několik desítek kPa.
2. takt, komprese (II)
Ventily jsou uzavřené, píst se pohybuje z dolní úvrati do horní a stlačuje náplň. Tlak a teplota stoupají. Jejich konečné hodnoty jsou přibližně pro motor:
vznětový
3 až 5 MPa a 550 až 700°C,
zážehový
1 až 1.6 MPa a 350 až 450°C.
3. takt, pracovní - expanze (III)
Ventily jsou uzavřené. Spalování paliva začíná přibližně při poloze pístu v horní úvrati. Spalováním stoupá teplota a tlak, dosahují se tyto maximální hodnoty pro motor:
vznětový
6 až 10 MPa a 2000°C,
zážehový
4 až 7 MPa a 2500°C.
4. takt, výfuk (IV)
Výfukový ventil je otevřený, sací ventil je uzavřen. Píst vytlačuje spálenou náplň ven z válce. Ve válci je mírný přetlak.