Funkce dvoutaktu
Dvoutaktní proces
Pracovní cyklus trvá jen dva zdvihy, proběhne tedy za jednu otáčku klikové hřídele. Jeho průběh je následující:
1. takt, vyplachování a komprese (I)
Píst se pohybuje od dolní úvrati do horní. Pokud píst ještě nezakrývá přepouštěcí a výfukové otvory, čerstvá náplň vyplachuje využitou ven z válce. Po uzavření otvorů pístem se náplň stlačuje. Přitom vzniká tlak a teplota s podobnými hodnotami jako u čtyřtaktního motoru.
2. takt, pracovní (II)
Začátek spalování je podobně jako u čtyřtaktního motoru asi při poloze pístu v horní úvrati. Tlak a teplota dosahují rovněž přibližně podobných hodnot. Píst se pohybuje dolů a jakmile uvolní výfukový otvor, spaliny odcházejí do výfukové soustavy. Krátce nato se otevřou i přepouštěcí otvory a čerstvá náplň vyplachuje výfukové plyny ven z válce.
Sání a výfuk tedy probíhají během obou taktů. Výměna náplně se uskutečňuje při poloze pístu v oblasti dolní úvrati. Píst slouží k ovládání přepouštěcího a výfukového kanálu. Během krátké doby se musí stará směs ve válci nahradit čerstvou. Průběh výměny se dělí na dvě doby.
Ke konci pracovního cyklu píst nejdříve uvolní horní část výfukového otvoru 1. Plyn s doposud vysokým tlakem vyfukuje z válce. Tlak rychle klesá a na konci uvolňování výfuku musí dosáhnout úrovně vyplachovacího tlaku. Jakmile se otevře i přepouštěcí otvor 2, vytlačuje čerstvá náplň spaliny z válce. Válec se naplní čerstvou směsí.
Výkon motoru je přímo úměrný stupni vyplachování. Ten je dán poměrem hmotnosti čerstvé náplně ku hmotnosti této čerstvé náplně spolu se zbytkovou hmotností výfukových plynů, které ještě zůstaly ve válci. Aby byl stupeň vyplachování co nejvyšší, musí být čerstvá náplň přiváděna do válce s určitým přetlakem, jehož velikost závisí na druhu motoru. U vznětových motorů, které potřebují více vzduchu, se k tomu používá rotačního dmychadla, které přivádí vzduch nasávaný do nasávacího prostoru 2 ze svého výtlačného prostoru 1 do přepouštěcího otvoru válce.
U zážehových motorů se jako vyplachovacího dmychadla využívá spodní části pístu. Při pohybu pístu do dolní úvrati se vzduch (nebo směs) nasávaný sacím kanálem 8 stlačuje v klikové skříni, pokud se neotevře přepouštěcí kanál otvorem 7. Plyn z klikové skříně pak proudí do válce, kde vyplachuje zbytky výfukových plynů a po uzavření přepouštěcího a výfukového otvoru je pístem stlačován.