popis Funkce
Krouživý pohyb pístu
U těchto motorů je suvný klikový mechanismus nahrazen výstředníkovým převodem uvnitř skříně motoru 2 a běžcem. Ten vytváří pracovní objemy tím, že se pohybuje po trochoidní dráze. Tímto běžcem je píst motoru 1 a přeměna tlakové energie na mechanickou práci se uskutečňuje na jeho třech čelních plochách.
Vzniklá síla je přenášena vnitřním ozubením pístu na malé ozubené kolo 4, se kterým je v záběru. Kolo je pevně spojeno s hřídelí 3 uloženou ve středu skříně 6. Prostřednictvím dvou ozubených kol je vynucován odvalovací pohyb, při kterém hrany pístu opisují uvnitř skříně zmíněnou oválnou, ve středu lehce zúženou křivku.
Při otáčení pístu tak vznikají tři proti sobě uzavřené pracovní prostory. Ty jsou vzájemně přesazeny po 120 stupních a periodicky se zvětšují a zmenšují. Během jedné otáčky pístu proběhne úplný čtyřtaktní pracovní oběh. Sací kanál 1 i výfukový 5 pro výměnu náplně jsou ovládány pístem. Píst má v řezu tvar trojúhelníku s vypouklými stranami. Průběh pracovního oběhu je následující:
1. takt, sání (I)
Sací kanál 1 je otevřen, výfukový kanál 5 je uzavřen pístem. Píst se otáčí ve směru šipky a nasává do prostoru 2 čerstvou náplň.
2. takt, komprese (II)
Oba kanály jsou pístem uzavřeny, a v prostoru 6 probíhá stlačování náplně. Píst pokračuje v otáčení ve směru šipky.
3. takt, pracovní - expanze (III)
Píst odděluje stlačenou náplň v prostoru 7, kde je zažehnuta, od sacího i výfukového kanálu. Náplň po zažehnutí expanduje a vzniklá síla působí na příslušnou stranu pístu. Tím jej pohání ve směru šipky.
4. takt, výfuk (IV)
Při dalším natočení pístu uvolní přední hrana pracovní části výfukový kanál a píst vytlačuje shořelou náplň z prostoru 8.
Obdobný proces ale probíhá i v dalších dvou pracovních prostorách. Je to zřejmé z výše uvedeného obrázku. Při nasávání čerstvé náplně do prostoru 2 probíhá v prostoru natočeném o 120° ve směru šipky stlačování náplně, která byla před tím nasávána. V prostoru natočeném o dalších 120° (celkem 240°) pak expanze zažehnuté náplně, která se nachází v tomto třetím prostoru.
Jednotlivé fáze pracovního oběhu jsou označeny následovně:
- sání kroužky,
- stlačování obdélníčky,
- expanze širokými šipkami,
- výfuk prázdným polem s tenkými šipkami ukazujícími směr proudění vytlačovaných výfukových plynů.
Je zřejmé, že za jednu otáčku pístu proběhne třikrát úplný čtyřtaktní cyklus a tři otáčky výstředníkového hřídele.